Facebook

D-vitamin

Solros rundVäldigt många här i Norden har brist på D-vitamin i och med att solen är den källa vi främst får den ifrån. Tidiga tecken vid brist på D-vitamin kan vara diffusa symtom som nedstämdhet och trötthet.

 

I Sverige ger solen oss D-vitamin från midsommar och ca 6 v framåt. För att tillgodose oss dagsdosen av D-vitamin under denna tid av året bör vi vistas utomhus och sola kroppen minst 30 min varje dag, mellan 10.00-14.00. Att sola benen och bålen i en timme/dag kan jämföras med att sola hela kroppen i 30 minuter/dag, benen kan jämföras med 21 ansikten.

 

Tyvärr räcker inte det för att täcka ett helt års behov av D-vitamin, så ett extra tillskott under ca 10 månader rekommenderas.

 

Det D-vitamin som både jag och mina kollegor på Hälsans Hus använder är Sidevit, som tagits fram av Lars Lönnerud. Lars, också känd som Hälso-Lasse, började forska om D-vitaminet för mer än 35 år sedan och målet var att få fram ett D-vitamin som är bra för tungmetallskadade. Resultatet blev Sidevit, ett D-vitamin som naturligtvis är bra för alla.
1 kapsel Sidevit innehåller 100 mcg D-vitamin och kisel. Kosttillskott av D-vitamin ska innehålla kisel för att kroppen ska ta upp D-vitaminet på bästa sätt.

 

Hälso-Lasses forskning ledde till följande doseringsanvisning av D-vitaminet

2000 IE/100 mcg augusti till oktober

4000 IE/200 mcg november till januari

6000 IE/300 mcg februari till april

8000 IE/400 mcg maj-juni midsommar

Uppehåll i 6 veckor.

 

D-vitamin dosen för ett barn bör vara 20 % av en vuxendos.

 

 

Positiva effekter man kunnat se att D-vitamin ger

 

D-vitamin & solljus

D-vitamin höjer pH-värdet i kroppen, bildas genom huden och lagras in i tallkottkörteln. En person med stort behov av D-vitamin har som regel en tallkottkörtel som är mindre än normalt.

 

Om sommaren gett lite sol behöver D-vitaminet ökas fortare hos personer med stort D-vitaminbehov. En vanlig åkomma bland de som har stort behov av D-vitamin kan vara känsliga och torra slemhinnor, där man lätt kan få infektioner. En låg nivå av D-vitamin kan störa det eller slå ut binjurarna och sköldkörteln.

 

Det finns en rädsla för att äta allt för höga doser D-vitamin, vilket mycket beror på att sjukvården tidigare varnat för att det var farligt för levern. Dessutom har varningar för hudcancer lett till överdriven solskräck hos många.

 

De flesta solskydd som finns ute i handeln och som smörjs på kroppen för att skydda mot solens strålar, innehåller titandioxider, vilket kan leda till cancer. Så håll utkik efter det på innehållsförteckningen innan du köper ditt solskydd.

Tänk på att 30 min solning per dag är det som behövs, sen skyddar vi oss bäst mot solens strålar med kläder.

 

Den som semestrar utomlands ett par veckor under de mörkaste månaderna känner sig ofta piggare en period efter hemkomst vilket beror på att man fyllt på D-vitaminet i kroppen.

 

Mat som innehåller D-vitamin

Fet fisk, t ex lax är ett bra tillskott, men det behövs minst 350 gram fisk om dagen för att uppnå 2000 IE. Konserverad i burk ger mindre.

Ägg innehåller också D-vitamin, men det behövs 35 ägg om dagen för att uppnå 2000 IE.

Rekommendationer
Efter att jag sovit på en Solenergi filt i ca 1 månad så är mitt senadrag är nästan helt borta! Och jag som tidigare haft så problem att sova för att jag brukade få senadrag ungefär varannan timme på natten.Det känns helt fantastiskt!
Tyra
Mitt förtroende för Monica är till 100%, hon kan verkligen sin sak och brinner för det hon gör. Hon anpassar också massagen efter vilket behov man har vid besöket.
Monica är en fantastik och jag rekommenderar henne varmt.
Agneta
prev next